12 tot en met 17 juli - Reisverslag uit Kötschach, Oostenrijk van Jan & Elly Berg - WaarBenJij.nu 12 tot en met 17 juli - Reisverslag uit Kötschach, Oostenrijk van Jan & Elly Berg - WaarBenJij.nu

12 tot en met 17 juli

Door: jan van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Jan & Elly

18 Juli 2013 | Oostenrijk, Kötschach

Zoals ik al eerder vertelde hadden we geen internet dat was in Indonesië toch wel anders zelfs in het kleinste dorp hadden we internet maar ja dan kunnen ze in Duitsland nog wat leren maar nu dan ons reisverhaal.
Vrijdag 12 juli reden we eerst naar Aalsmeer om de reserve sleutels op te halen want die was Daan vergeten mee te nemen na een kopje koffie vertrokken we richting Oldenzaal waar we om 14.00 uur een afspraak hadden bij starwash om de camper te laten wassen natuurlijk waren we veels te vroeg nog even gevraagd of er eerder een plaats was maar nee jammer.
Toen zijn we het stadje in gereden en naar de ANWB gegaan om een wegenvignet voor de camper te halen om door Oostenrijk te rijden, na nog wat winkelen even lekker lunchen en weer terug naar starwash het was ongeveer 13.30 dus de fiets eraf gehaald en rond 13.45 naar de wasstraat gereden we werden nog even snel ingehaald door een rood busje die snel de wasstraat in reed maar hij kwam van een koude kermis thuis want werd weggestuurd en wij mochten er in.
We konden in de camper blijven en kregen een kopje koffie de camper werd ingespoten met een voorwerk middel en ook het dal toen werd de camper met de hand gewassen en daarna afgespoten er kwam prut van het dak af en tot slot werd het laatste machinaal gedaan 2 keer gewassen en daarna gedroogd, de man van de wasstraat droogde daarna nog eens de ramen en nog wat andere dingen de camper zag er weer piek fijn uit. Het koste 59,00 euro maar dat is het dubbel en dwars waard.
Om 15.00 uur reden we richting Hofgeismar waar we zonder veel oponthoud om 19.00 uur aan kwamen het was een mooi plekje aan de rand van het dorp en er stonden pittig campers maar er was nog ruimte genoeg.
Terwijl ik de stoelen en de tafel buiten zette maakte Elly de spaghetti warm en binnen no time konden we eten. Na het eten snel even afwassen en een kopje koffie om nog een rondje te lopen, maar verder als een rondje om de kerk kwamen we niet Elly was te moe en ik eigenlijk ook we waren toch al 13 uur onderweg zo dus nog even lekker buiten zitten en daarna met de kippen op stok om 22.00 sliepen we allebei.
Zaterdag 13 juli.
Om 7.30 uur wakker dus een flinke ruk gemaakt snel even wassen tanden poetsen en Takkie uitlaten om daarna te ontbijten en verder te rijden naar Segnitz daar aangekomen stonden er bij de camperplaats allerlei feesttenten en dat is wel gezellig maar als het tot diep in de nacht doorgaat is het niet zo leuk dus dan maar door naar Bad Windsheim waar we eigenlijk zondag heen zouden gaan dat was nog maar 40 km rijden dus we waren er zo ondanks de weg omlegging. Ons aangemeld en we konden gelijk op de door ons gereserveerde plaats staan.
Het zonnetje stond hoog aan de hemel dus snel de ramen blinderen en de stoelen naar buiten ook mijn fiets eraf en die van Elly naar buiten de skottelbraai er uit het kleed naar buiten want de ondergrond waren steentjes, en toen lekker in het zonnetje. Na het eten naar de thermen om een afspraak te maken voor een wellness behandeling die we hadden uitgezocht want morgen word een verwendag. Vanavond wat later naar bed anders zijn we bang dat het morgenochtend erg vroeg word.

Zondag 14 juli.
Vandaag gaan we naar het wellness centrum eerst lekker in de zoutwaterbaden en daarna in het saltzseebad dat het zelfde zoutgehalte heeft als de dode zee.
Om 12 uur gingen we weer naar de camper om Takie even uit te laten en wat te eten daarna weer terug want om 14.10 uur hadden we een behandeling wat dat wisten we nog dat was een hele verrassing we werden naar een ruimte gebracht een soort turkse sauna daar moesten we ons gezicht insmeren met een wit goedje en de rest van ons lichaam met geneeskrachtige modder nou dat was hilariteit alom maar wel lekker daarna moesten we 25 minuten op een warme stenen stoel relaxen en af en toe veranderde de lichten van kleur en kwam er een beetje stoom, dit alles moet een heilzame werking hebben na 25 minuten gingen de sproeiers in het plafond aan en konden ons afspoelen het restant spoelde je gewoon met een slang weg we zouden daarna met een olie worden behandeld maar omdat we gingen zwemmen had dit geen zin dus kregen we de olie mee daarna nog een rondje in het zwembad en om 15.45 moestVandaag gaan we de fiets uittesten elly bij de schoonheidsspecialiste zijn en om 16.30 werden we gemasseerd heerlijk was dat en zo was er al weer een dag om de rest laat zich wel raden eten, drinken, tv kijken en slapen.
Maandag 15 juli.
Vandaag gaan we de fiets uittesten we houden ons hart vast want met weg rijden wil het stroom nog wel eens uitvallen voor een moment maar Elly had al snel door dat als ze achteruit trapte hij wel gewoon deed en daarna kon ze weer normaal vooruit trappen, dit is niet goed natuurlijk dus als we terug zijn moeten ze dat herstellen.
We fietsten zo maar een eind weg en na 15 km had ze nog steeds genoeg stroom dat was dus wel goed maar op een gegeven moment deed hij niets meer lichtelijk paniek want 15 km terug achter mijn fiets bergje op en af zag ik niet zitten dus ik probeerde maar wat en haalde een aansluiting los en hoezee hij deed het weer dus maar weer op de terugweg, ondanks de vele heuvels had ze na 30 km nog steeds stroom dus de accu’s werken goed.
Dinsdag 16 juli.
Vandaag gaan we verder naar Fussen in zuid Beieren vlakbij de Oostenrijkse grens daar staat slot Neuschwanstein dat koning Ludwig de tweede heeft laten bouwen maar van binnen nooit helemaal is afgemaakt omdat hij op geheimzinnige wijze na zijn afzetting is overleden. Toen we op de camper plaats (en) aan kwamen was er plek genoeg de eerste camperplaats waren we al snel weer af kleine plekken de tweede vonden we een mooi plekje bij een boom dat betekende dus extra schaduw.
Om 18.00 uur kon ik ons inchecken en daarna gingen we natuurlijk weer eten enz. Het was toch wel een vermoeiende dag geweest en nadat we lekker nog een tijdje buiten hadden gezeten gingen we naar bed.
Woensdag 17 juli.
Vanochtend ging ik om 8.15 uur naar Hohenschwangau om entreebewijzen te kopen voor het slot want die moet je van te voren halen en dan krijg je een tijd aangewezen hoe laat je naar binnen mag, onderweg zag ik door de bomen het slot hoog in de bergen en nu begreep ik waarom Walt Disney dit Slot als voorbeeld voor het kasteel van Doornroosje heeft gebruikt het is schitterend. Bij het reserveringsbureau was het gelukkig nog niet zo druk ik was zo aan de beurt en nam kaarten voor 11.10 uur maar ik vergat te zeggen dat Elly met een rollator liep dat was erg stom bleek later maar ja niets aan te doen. Nu snel weer terug naar de camper.
Rond 9.30 uur fietsen we weer terug naar Hohenschwangau om met de bus naar het kasteel te gaan. Nadat de bus ons boven had afgezet moesten we nog een stukje lopen dat was we;l zwaar voor Elly maar rustig aan we hadden de tijd en om 11.00 waren we bij de ingang. Het was echt de moeite waard wel zwaar voor Elly maar ze had het niet willen missen alles wat je zag was even mooi wat is hier een geld aan uitgegeven. Daarna weer rustig aan naar de bus om ons weer naar beneden te laten brengen en om te lunchen want het was alweer etenstijd na de lunch weer op de fiets en terug naar de camper om de rest van de dag lekker lui te doen.
S’avonds heeft Elly naar nederland bakt gekeken terwijl ik snel mijn fiets op de bagagedrager heb gezet en die van Elly in de garage want morgen gaan we verder naar Oostenrijk.

• 18 Juli 2013 - 18:59

Ger En Tanja :

Jullie hebben al weer heel wat gezien en gefietst en ondernomen maar Jan ,je hebt vakantie en je schrijft alsmaar even snel ......(lol) gr morgen mag ik naar huis gaat super goed. Ger en Tanja

• 26 Juli 2013 - 21:19

Gvd....B:

Eindelijk de tijd om je verslag te lezen en weer meer dan de moeite waard. Mooi geschreven en klinkt erg aantrekkelijk allemaal...prachtige fotos ook...